سیم‌ کشی هیتر برقی

سیم‌ کشی هیتر برقی

در دنیای امروزه، هر روزه تکنولوژی‌های جدیدی به بازار عرضه می‌شوند که به ما کمک می‌کنند در مقابل آب‌وهوای سرد زمستانی یا تابستان‌‌های بسیار گرم مقاومت کنیم. یکی از این تکنولوژی‌ها هیتر برقی است که در انواع مختلف و با کاربردهای متنوع به‌کار می‌رود. از جمله کاربردهای هیتر برقی می‌توان به گرم کردن فضاهای داخلی، تجهیزات صنعتی، وسایل نقلیه و حتی لوازم‌خانگی اشاره کرد. با توجه به دمای بالای هیتر برقی، سیم کشی و کلیدهای هیتر، دائم در معرض آسیب قرار دارند. در این مقاله، به معرفی و آشنایی با سیم ‌کشی هیتر برقی، انواع آن و مدارهای الکتریکی مورد استفاده در آن پرداخته می‌شود.

آشنایی با سیم ‌کشی هیتر برقی

سیم ‌کشی هیتر برقی در واقع اتصال کلیدها، سیم‌ها، ترمینال‌ها و المنت است که قطعات اصلی هیترهای برقی را تشکیل می‌دهند؛ البته در هیترهای فن‌دار، فن نیز به این موارد اضافه می‌گردد. المنت که همان عنصر تولید گرماست، به کمک یک سیستم انتقال حرارت از طریق اصطکاک الکتریکی بین مواد رسانا و مقاوم انجام می‌گیرد که برای گرم کردن یا نگهداری دما در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. این سیم‌ها عمدتاً از جنس آلیاژهای مقاوم مانند نیکرومین (Nichrome) ساخته می‌شوند که دارای مقاومت بالا در برابر جریان الکتریکی هستند و درنتیجه تولید حرارت می‌کنند. المنت می‌تواند به‌صورت مستقیم برای گرم کردن سطوح یا فضاها استفاده شود و یا درون اجسام یا وسایل قرار گیرد تا آنها را گرم کند.
به خاطر آمپر بالای مصرفی و البته دمای بالای کارکرد هیترهای برقی، بایستی در سیم‌کشی آن از سیم، ترمینال و کلیدهای مناسب و با کیفیت استفاده شود. در صورتی‌که سیم به کار رفته در سیم کشی هیتر برقی، از ظرفیت کافی برخوردار نباشد؛ به خاطر آمپر بالای مصرفی المنت‌ها، دوام زیادی نخواهد آورد و ضمن سوختن سیم و مختل شدن کارکرد هیتر، ممکن است دچار آتش سوزی نیز گردد. استفاده از ترمینال چینی مناسب نیز موجب عدم داغ شدن سیم در نقاط اتصال می‌شود و به این ترتیب موجب عدم آسیب دیدگی سیم‌ها در طول زمان خواهد شد.

🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶

 جهت خرید المنت تسمه ای با ما تماس بگیرید :

۰۲۱۳۳۹۸۵۲۱۱📞  ۰۲۱۳۳۹۸۵۲۱۵📞

🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶

سیم‌ کشی هیتر برقی

سیم ‌کشی هیتر برقی با ورود سیم‌های برق به ترمینال چینی آغاز می‌شود و یک رشته مستقیما به طور موازی به یک سمت از همه‌ی المنت‌ها وصل می‌گردد و سیم دیگر نیز پس از خروج از ترمینال، به کلیدها وصل می‌شود و پس از آن به سمت دیگر المنت‌ها به شکل موازی وصل می‌شود. در صورتی‌که کلید چراغ دار باشد، بخش مصرف کننده هر کلید به صورت موازی با المنت مربوط به خود قرار می‌گیرد تا لامپ آن در اثر جریان زیاد نسوزد.
عملکرد صحیح سیم‌ها در هیتر به سطح مقطع آن‌ها بستگی دارد و از آن‌جایی ک بر حسب توان مصرفی نوع المنت هر بخاری، هر کدام از المنت‌ها چیزی در حدود 2 تا 4 آمپر جریان می‌کشند، در نتیجه در برخی مدل‌های با سه المنت، سیم‌ها باید جریان 10 آمپری را بکشند و به این ترتیب در صورت عدم ظرفیت سیم، دچار آسیب خواهند شد. این شرایط برای کلید نیز وجود دارد و به خاطر جریان بالا، باید از کلیدهای مناسب استفاده شود.

🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶

برای مشاهده انواع ترموکوپل از جمله سیمی و میله ای کلیک کنید.

🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶

سیم ‌کشی هیتر برقی فن دار

یکی از انواع سیم‌ کشی هیتر برقی، سیم‌کشی هیتر برقی فن‌دار است. در این نوع سیم‌کشی، علاوه بر سیم‌کشی هیتر، یک فن نیز به‌کار گرفته می‌شود تا هوا را از طریق سیم‌کشی هیتر عبور داده و حرارت تولیدشده را به هوا منتقل کند. این نوع سیم‌کشی معمولاً در گرم کردن فضاها، اجسام یا تجهیزات صنعتی کاربرد دارد و در بسیاری از صنایع و وسایل خانگی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.
در بخاری‌های برقی فن دار، فن به کار رفته خود بایستی مخصوص این کار باشد و فن‌های هیترها، بدنه‌ای فلزی دارند؛ وزش باد فن به هیترها موجب انتقال هر چه بیشتر هوای گرم به محیط می‌شود. در برخی از هیترهای فن‌دار ممکن است که برای فن کلید جداگانه درنظر گرفته شود؛ اما معمولا با زدن کلید شماره 1، فن و المنت اول با هم روشن می‌شوند.

انواع مدارهای الکتریکی سیم‌ کشی هیتر برقی

مدار الکتریکی هیترها بسته به اینکه از چند المنت و کلید تشکیل شود، متفاوت خواهد بود. برخی از هیترها از دو المنت و عمده‌ی موارد از سه المنت تشکیل می‌شوند؛ البته هیترهایی با چهار المنت نیز تولید می‌شوند. در عمده‌ی مدل‌ها به هر المنت یک کلید اختصاص می‌یابد که با آن روشن و خاموش می‌شود؛ اما در برخی مدل‌ها به المنت اول یک کلید و المنت دوم و سوم نیز با کلید دوم همزمان روشن و خاموش می‌شوند.
در هیترهای فن‌دار که فن و یک المنت با یک کلید روشن می‌شوند؛ بهتر است که المنت‌ دوم و سوم بدون روشن بودن المنت اول و فن، کار نکنند.

🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶

 تمامی مدل های المنت از جمله المنت میله ای را میتوانید با بهترین قیمت از هیترکیان خریداری کنید.

🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶

سخن نهایی

بخاری و هیترهای برقی ساده‌ترین وسایل برای گرم کردن خانه یا هر فضای دیگر هستند که همانند وسایل گرمایشی گازی نیاز به هیچگونه ملزومات و شرایط ندارند و به سادگی و با وصل دوشاخه به پریز، قابل بهره برداری هستند. با این حال مصرف بالای برق این لوازم موجب شده تا به عنوان لوازم اصلی گرمایشی مطرح نباشند و در اولویت‌های نهایی برای گرمایش قرار گیرند. هنگام استفاده از این لوازم به خاطر داشته باشید که به علت مصرف بالای برق، امکان سوختگی سیم‌ها و حتی آتش‌سوزی وجود دارد و حتما در صورتی امکان، قبل از استفاده از این بخاری برقی، آن را باز کرده و از مقاوم بودن سیم‌های آن اطمینان حاصل کنید.

لیست محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من