علائم خرابی ترموستات

علایم خرابی ترموستات

ترموستات دستگاهی است که به منظور کنترل دما، تنظیم کردن و نظارت بر دمای یک سیستم استفاده می‌شود. کاربرد عمده آن در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است. این دستگاه توسط اجزای خود یعنی حسگر دما، واحد پردازش و واحد کنترل به صورت خودکار عمل کرده و بر اساس دمای فعلی دستگاه، بازخورد مناسب را ارائه می‌دهد. علائم خرابی ترموستات می‌تواند به صورت قابل‌توجهی بر روی عملکرد سیستم گرمایش و سرمایش تأثیر بگذارد. در این مقاله به برخی از علائم خرابی ترموستات می‌پردازیم.

 

نشانه‌های خرابی ترموستات

خرابی یا عملکرد غیر صحیح ترموستات از نشانه‌های مختلف، قابل تشخیص است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
❌ دمای غیرطبیعی: در صورتی که ترموستات به درستی عمل نکند ممکن است دما بسیار بالا یا پایین شود که این امر به دلیل‌عدم تنظیم بودن دمای موتور اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال برای خنک‌سازی اتاق، هنگامی که قرار باشد تغییر دما از گرما به سرما تغییر کند، تنظیمات بر روی دمای بالا باقی می‌ماند و اتاق گرم می‌شود.
❌ عملکرد نامناسب سیستم گرمایش و سرمایش: یکی از نشانه‌های خرابی ترموستات، ایجاد اختلال در سیستم گرمایشی و سرمایشی است؛ زیرا کنترل و نظارت بر دما به درستی صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال ممکن است دمای محیط به صورت ناگهانی یا پیوسته تغییر کرده و یا عملکرد نامنظمی پیدا کند.
❌ مصرف بیش از حد سوخت: اگر ترموستات به درستی کار نکند ممکن است که سبب مصرف بیش از اندازه سوخت شود که این امر به دلیل‌عدم کنترل صحیح سیستم و فعالیت غیرنرمال موتور اتفاق می‌افتد.
❌ تغییرات ناگهانی دما: یکی دیگر از علایم خرابی ترموستات، تغییر دمای غیرطبیعی و ناگهانی در طی مدت زمان کوتاه است.
❌ نشانه‌های صوتی: در برخی از موارد، ترموستات خراب ممکن است باعث ایجاد صداهای غیرطبیعی همچون صدای لرزش یا صدای زنگ خوردن شود.

علایم خراب شدن ترموستات


👇🏻 فروشگاه هیترکیان عرضه کننده 👇🏻 

📌 ترموستات آنالوگ  📌ترموستات دیجیتال  📌ترموستات میله ای


عمر مفید ترموستات

عمر مفید ترموستات به کیفیت، عوامل، نحوه نگهداری، شرایط محیطی و چگونگی استفاده از آن دارد. در این بخش از مقاله به بررسی موارد مهم در افزایش طول عمر ترموستات می‌پردازیم:

👈🏻انتخاب ترموستات باکیفیت:

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های افزایش دهنده عمر مفید هر دستگاهی، کیفیت آن است. با تحقیق کردن درباره برندهای مختلف ترموستات می‌توانید یک برند معتبر و باکیفیت را خریداری نموده و به افزایش عمر و کاهش علائم خرابی ترموستات کمک کنید.

👈🏻نصب ترموستات در محل مناسب:

بهتر است ترموستات در محلی قرار داده شود که در برابر عوامل خارجی همچون نور مستقیم آفتاب، گرما، سرما، رطوبت بیش از حد و… دچار آسیب نشود.

👈🏻نگهداری مناسب و حفظ پاکیزگی:

باید ترموستات را به صورت منظم تمیز کنید تا از ورود گرد و غبار به داخل آن جلوگیری شود. همچنین مراقب باشید که هیچ خراش و آسیبی به ترموستات وارد نشود.

👈🏻عدم افزایش دمای بیش از حد:

در نظر داشته باشید که تا حد امکان نباید دمای ترموستات را به حداکثر میزان آن تنظیم کنید. استفاده از دستگاه با حفظ دمای مطلوب می‌تواند علائم خرابی ترموستات را کاهش دهد.

👈🏻بررسی ترموستات و انجام تعمیرات دوره‌ای:

انجام کارهایی همچون تعویض باتری‌ها، بررسی عملکرد صحیح و تعمیرات به موقع ترموستات توسط تکنسین مجرب به افزایش عمر و کارایی آن بهبود می‌بخشد.

👈🏻رعایت دستورات لازم:

در صورتی که تولید کننده درباره نصب، استفاده و نگهداری از ترموستات اطلاعاتی را با شما به اشتراک گذاشته است می‌توانید با رعایت آن‌ها سلامت و عمر ترموستات را افزایش دهید.

💥💥💥💥💥💥

 جهت ارتباط با کارشناسان ما در فروشگاه هیترکیان : 

۰۲۱-۳۳۹۸۵۲۱۵📞 ۰۲۱-۳۳۹۸۵۲۱۱📞

💥💥💥💥💥💥

 

کاربرد ترموستات

ترموستات در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این بخش به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

• صنعت: وسایل صنعتی نقش مهمی در کارخانه‌ها دارند. به همین دلیل از ترموستات در تجهیزات وسایل صنعتی استفاده می‌شود تا کارایی آن را بهبود ببخشد. از ترموستات‌های صنعتی می‌توان در گلخانه‌ها، کوره‌ها، اتوکلاوها، گرم‌خانه‌ها و… استفاده کرد.
• ساختمان: امروزه انواع ترموستات‌ها حضور زیادی در ساختمان‌ها دارند؛ زیرا سبب راحتی بیشتر کاربران شده و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشند. از ترموستات برای کنترل دما در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان‌ها، سیستم‌های تهویه هوا و… استفاده می‌شود.
• لوازم‌خانگی: یکی دیگر از کاربردهای ترموستات در لوازم خانگی به چشم می‌خورد. در طراحی وسایلی همچون یخچال‌ها، سرخ‌کن، آبگرمکن برقی و گازی، فرهای برقی و… که تنظیم دما در آن‌ها حائز اهمیت است از ترموستات استفاده می‌شود.
• خودروسازی: ترموستات نقش مهمی در عملکرد خودرو دارد. به صورت خلاصه ترموستات سبب کنترل دما و ایجاد جریان مایع خنک کننده به سمت رادیاتور می‌شود.

 

عمر مفید ترموستات

چگونه یک ترموستات خراب را بررسی کرده و خرابی آن را تشخیص دهیم؟

جهت بررسی و تشخیص خرابی یک ترموستات می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

✔بررسی تنظیمات:
تنظیمات ترموستات را چک کرده و اطمینان حاصل نمایید که همه اطلاعات صحیح هستند و مشکلی در آن‌ها وجود ندارد. همچنین، بررسی دمای موردنظر نیز در این بحث حائز اهمیت است.
✔بررسی اتصالات برق:
تمامی کابل‌ها و اتصالات مربوط به برق ترموستات را چک کنید و مطمئن شوید که به درستی وصل شده‌اند و اختلالی در آن‌ها وجود ندارد.
✔بررسی باتری:
باتری ترموستات را چک کنید و اطمینان حاصل نمایید که به درستی نصب شده و شارژ کافی دارد. در برخی از موارد تعویض باتری، به رفع علایم خرابی ترموستات کمک می‌کند.
✔مشاهده خطاها:
در صورتی که ترموستات دارای صفحه نمایش است بررسی کنید که آیا خطا یا پیغامی بر روی صفحه وجود دارد یا خیر؟ همچنین، اگر خطایی وجود داشت می‌توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای ترموستات و یا کمک گرفتن از یک تکنسین حاذق در این زمینه آن را رفع کنید.
بررسی سیم‌کشی:
اگر ترموستات با سیم‌کشی به دستگاه شما متصل است سیم‌ها را بررسی کرده و مطمئن شوید که هیچ‌کدام از سیم‌ها قطع نشده‌اند.

نشانه‌های خرابی ترموستات

چرا نباید ترموستات را از مدار خارج کرد؟

ترموستات در یک مدار برقی جهت کنترل دما استفاده می‌شود. خروج ترموستات از مدار، باعث می‌شود تا قابلیت کنترل دما از بین برود و سیستم قادر به درک، تنظیم و حفظ دمای مطلوب نباشد. این امر سبب افزایش مصرف انرژی، کوتاه‌تر شدن عمر مفید دستگاه، عدم رضایت کاربران در محیط و افزایش علایم خرابی ترموستات می‌شود. بنابراین، نباید ترموستات را از مدار خود خارج کنید تا بتوانید استفاده مطمئن‌تری را داشته باشید.

علائم خرابی ترموستات خودرو کدامند؟

ترموستات در خودروها وظیفه تنظیم و کنترل دمای موتور خودرو را بر عهده دارد. این قطعه با حفظ دمای بهینه موتور، سبب افزایش عملکرد و کارایی سیستم خنک کننده می‌شود. هنگامی که موتور به دمای مطلوب برسد، ترموستات بسته می‌شود و جلوی عبور آب خنک کننده از موتور را می‌گیرد تا دمای موتور در حد مطلوب باقی بماند در نتیجه خراب شدن ترموستات مشکلاتی را در عملکرد خودرو ایجاد می‌کند.

علائم خرابی ترموستات خودرو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افزایش دمای موتور:

خراب شدن ترموستات ممکن است منجر به تغییرات ناگهانی و نامنظم دمای موتور شود و در همچین حالتی از اصطلاح جوش آوردن موتور استفاده می‌شود. افزایش بیش از حد دمای موتور خودرو بسیار خطرناک است و سبب آسیب زدن به سایر قطعات خودرو شده یا حتی ممکن است خطر آتش‌سوزی را افزایش دهد.

کاهش دمای موتور:

اگر دمای موتور بسیار کم باشد، سبب کاهش عملکرد موتور و مصرف بیش از اندازه سوخت می‌شود.

عملکرد نامناسب سیستم تهویه خودرو:

یکی دیگر از علائم خرابی ترموستات، عدم کنترل صحیح سیستم تهویه خودرو است که این امر منجر به‌عدم توزیع مناسب هوا در داخل خودرو شده و راحتی سرنشینان را با اختلال مواجه می‌کند.

کاهش سطح آب خودرو:

یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که حداقل هفته‌ای یکبار باید سطح آب خودرو را بررسی نمایید. اگر طی بررسی‌ها متوجه شدید که سطح آب ماشین به صورت غیرطبیعی و سریع‌تر از زمان معمول کاهش پیدا می‌کند ممکن است از علایم خرابی ترموستات باشد. زیرا اگر مایع خنک بیش از اندازه بین رادیاتور و موتور خودرو حرکت کند، سطح آن سریع‌تر کاهش می‌یابد.

تغییر شکل لوله ورودی ترموستات خودرو:

هنگامی که دمای آب بالا می‌رود باید ترموستات باز شود و جریان آب به سمت موتور حرکت کند. در صورتی که ترموستات به درستی کار نکند نمی‌تواند این کار را انجام دهد و در نتیجه فشار و دمای بالای آب سبب منبسط شدن و باد کردن لوله ورودی می‌شود.

آسیب دیدن سایر قطعات خودرو:

عدم توجه به علایم خرابی ترموستات در طولانی مدت می‌تواند موجب آسیب دیدن سایر قطعات ماشین شود. یکی از شایع‌ترین این آسیب‌ها مربوط به واشر سرسیلندر است؛ بنابراین بهتر است جهت حفظ سلامت خودرو، مشکلات ترموستات را حل کنید.

علائم خرابی ترموستات خودرو

 در ادامه علائم خرابی ترموستات خودروهای ایرانی را بررسی خواهیم کرد تا به موقع نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید.

علائم خرابی ترموستات پراید

علائم خرابی ترموستات پراید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

● اختلال در تنظیم دمای موتور: ممکن است ترموستات نتواند دمای موتور را ثابت نگه دارد که منجر به گرم شدن بیش از حد موتور خواهد شد.
● حرکت غیرعادی آمپر آب: یکی دیگر از علائم خرابی ترموستات میتواند تغییرات غیر متعارف آمپر آب باشد که در این صورت باید ترموستات پراید، تعویض شود.
● افزایش مصرف سوخت و روغن موتور: ترموستات معیوب می‌تواند بر راندمان موتور تأثیر منفی بگذارد و منجر به مصرف سوخت بیشتر شود، همچنین باعث افزایش مصرف روغن موتور خواهد شد.
● کاهش ویسکوزیته روغن موتور: هنگامی که ترموستات از کار می‌افتد، موتور خودرو در دمای بالاتر کار می‌کند و باعث کم شدن روغن موتور می‌شود.
● نشت آب و ضد یخ: اگر ترموستات پراید به درستی کار نکند، منجر به نشت ضد یخ می‌شود.
با توجه به علائم خرابی ترموستات، میتوانید از بروز آسیبهای سنگین به موتور خودرو جلوگیری کنید.

علائم خرابی ترموستات ال ۹۰

یکی از خودروهایی که باید به علائم خرابی ترموستات آن توجه داشته باشید ال ۹۰ می‌باشد که با تعویض به موقع می‌توانید از آسیب زدن به موتور خودرو جلوگیری کنید. هنگامی که ترموستات خودرو L۹۰ دچار مشکل می‌شود، دمای موتور هم به شدت افزایش پیدا خواهد کرد، در برخی موارد، دمای بالا می‌تواند باعث جوش آمدن خودرو شود. این موضوع نشان دهنده مشکل در توانایی ترموستات در تنظیم صحیح جریان مایع خنک کننده و حفظ دمای بهینه موتور است که باید به سرعت تعویض شود.

خرابی ترموستات ال ۹۰ باعث نوسانات متناقض و مداوم در درجه آمپر خواهد شد و نشان دهنده مشکلی در ترموستات و حسگرهای الکتریکی میباشد که بر توانایی آن برای اندازه گیری و تنظیم دقیق جریان الکتریکی تأثیر می‌گذارد. یکی دیگر از علائم خرابی ترموستات، نشتی رادیاتور و در نتیجه خروج آب یا مایع خنک کننده از نواحی مختلف خودرو شود، همچنین هنگامی که ترموستات ۹۰ Lاز کار بیفتد، می‌تواند بر راندمان موتور تاثیر منفی بگذارد و منجر به افزایش قابل توجه مصرف سوخت شود. تنظیم ناکارآمد دما می‌تواند باعث شود موتور سخت‌تر کار کند و سوخت بیشتری از حد لازم بسوزاند.

علائم خرابی ترموستات تیبا

هنگامی که ماشین خود را روشن می‌کنید، دمای موتور به تدریج از محدوده سرد افزایش می‌یابد، هدف این است که دما به موقعیت وسط برسد که دمای کارکرد بهینه برای موتور است. با این حال، اگر ترموستات از کار بیفتد، می‌تواند جریان مایع خنک کننده به رادیاتور را مختل کند. در نتیجه، اگر ترموستات خراب شود، دمای موتور همچنان به شدت افزایش می‌یابد و از محدوده مورد نظر فراتر می‌رود، در این هنگام یکی از مواردی که در ابتدا باید بررسی کنید ترموستات خودروی تیبا می‌باشد. شنیدن صداهای غیر عادی که از محفظه موتور می‌آید می‌تواند نشانه مشکلی در ترموستات باشد. این صداها ممکن است از رادیاتور، موتور و یا حتی هر دو نشات بگیرد. این صداها می‌تواند از علائم خرابی ترموستات و همچنین سایر مشکلات احتمالی باشد. مهم است که به سرعت به این صداها رسیدگی کنید و خودرو را توسط یک متخصص بررسی کنید تا علت دقیق آن شناسایی شده و از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

علائم خرابی ترموستات سمند ef7

هنگامی که ترموستات در این خودرو بسته می‌شود، جریان مایع خنک کننده را محدود می‌کند و منجر به کاهش دمای موتور می‌شود، این مشکل می‌تواند منجر به کاهش کارایی و عملکرد خودرو شود. از طرف دیگر، اگر ترموستات بسته بماند، موتور بیش از حد گرم می‌شود زیرا مایع خنک کننده نمی‌تواند به درستی گردش پیدا کند. از علائم خرابی ترموستات این است که بعد از تقریبا ۱۵ دقیقه از استارت، دمای موتور شروع به افزایش قابل توجهی می‌کند. از دیگر علائم خرابی ترموستات می‌توان به افزایش مصرف سوخت، بالارفتن آمپر خودرو و نشت مایعات اشاره کرد.

با تعویض نکردن وعدم توجه به علائم خرابی ترموستات، آسیب‌های فراوانی به سمند ef7 وارد خواهد شد، اگر ترموستات به موقع تعویض نشود دمای موتور خیلی پایین یا خیلی بالا خواهد رفت، اگر موتور خیلی خنک کار کند، می‌تواند منجر به احتراق ضعیف سوخت، کاهش راندمان و افزایش سایش قطعات موتور شود. برعکس، اگر موتور بیش از حد داغ شود، می‌تواند به موتور خودرو آسیب بزند، همچنین نوسانات شدید دما ناشی از خرابی ترموستات می‌تواند باعث تاب برداشتن سرسیلندر شود.

علائم خرابی ترموستات پژو

اگر متوجه شدید که سطح آب خودرو پژو بسیار سریعتر از حد معمول کاهش می‌یابد، می‌تواند نشان دهنده وجود مشکل در ترموستات باشد. هنگامی که ترموستات خراب می‌شود، اجازه می‌دهد مایع خنک کننده بیش از حد لازم بین موتور و رادیاتور گردش کند. در نتیجه، سطح مایع خنک کننده می‌تواند زودتر از حد انتظار کاهش یابد. یکی از علائم خرابی ترموستات این است که جریان مایع خنک کننده از موتور به رادیاتور بدون محدودیت انجام می‌شود، این جریان مداوم مانع از رسیدن موتور به دمای کار بهینه خود می‌شود. در شرایط آب و هوایی سرد، دمای هوای محیط می‌تواند بیشتر باعث ایجاد این مشکل شود.

علائم خرابی ترموستات ۲۰۶

اگر ترموستات پژو ۲۰۶ به درستی کار کند باعث تنظیم جریان مایع خنک کننده از طریق موتور می‌شود و خودرو که در محدوده دمایی مناسب، کار می‌کند. این موضوع بسیار مهم است زیرا موتوری که در دمای مناسب کار می‌کند عملکرد بهتر و طول عمر بیشتری دارد. با این حال، اگر ترموستات آسیب ببیند، چندین مشکل برای خودروی ۲۰۶ ایجاد می‌شود. اولا، موتور ممکن است بیش از حد گرم شود زیرا مایع خنک کننده به درستی در گردش پیدا نمی‌کند و گرمای بیش از حد می‌تواند منجر به آسیب شدید به اجزای موتور و حتی خرابی کامل موتور در صورت‌عدم رسیدگی فوری شود. از سوی دیگر، خرابی ترموستات نیز باعث می‌شود موتور در دمای کمتر از حد لازم کار کند. این وضعیت می‌تواند بر راندمان سوخت، کنترل آلاینده‌های هوا و عملکرد کلی موتور تأثیر منفی داشته باشد.

راه‌حل مشکل ترموستات ماشین؛ تعمیر یا تعویض؟

برای رفع مشکل ترموستات ماشین، ابتدا باید علت دقیق مشکل را تشخیص دهید. برای رفع علائم خرابی ترموستات ممکن است لازم باشد که این قطعه را تعمیر کنید. البته در نظر داشته باشید در اکثر موارد، ترموستات خودرو قابل تعمیر نیست و باید آن را تعویض نمایید.

برای تعویض ترموستات باید مراحل زیر را دنبال کنید.
1. قبل از تعویض ترموستات خودرو اطمینان حاصل کنید که از برند باکیفیت استفاده کرده‌اید.
2. ظرفی را تهیه نمایید و لوله ورودی ترموستات را باز کنید.
3. علائم خرابی ترموستات مانند باد کردن لوله را مورد بررسی قرار دهید.
4. از خنک شدن خودرو اطمینان حاصل نمایید.
5. با رعایت احتیاط، لوله را باز کرده و آب رادیاتور را داخل ظرف، جمع آوری نمایید.
6. در این مرحله باید ترموستات خودرو را باز کرده و روی آن را با یک دستمال بپوشانید تا از پاشیدن آب به سمت شما جلوگیری شود.
7. چسب زیر ترموستات در تکیه گاه سمت موتور را کاملاً پاک کنید.
8. در محلی که قرار است ترموستات تعبیه شود چسب مزدا بریزید.
9. ترموستات را به درستی سر جای خود قرار داده و پیچ‌های آن را محکم ببندید.
10. لوله ورودی را هم محکم ببندید و آب رادیاتور را که درون ظرفی جمع کرده بودید مجدداً داخل آن بریزید و در صورت نیاز، مقداری ضد یخ یا آب تصفیه شده به آن اضافه کنید.
11. خودرو را روشن کنید و هواگیری‌های لازم را انجام دهید.
12. منتظر بمانید تا دمای خودرو افزایش پیدا کند و سپس عملکرد ترموستات را بررسی نمایید.
13. اگر علایم خرابی ترموستات اصلاح نشده بودند بهتر است به یک تکنسین متخصص مراجعه کرده و سایر قطعات مربوط به دمای خودرو را نیز چک کنید.

جمع‌بندی

ترموستات جزء حیاتی در حفظ دمای مناسب موتور است. این قطعه به تنظیم جریان مایع خنک کننده کمک می‌کند تا موتور را در دمای مطلوب نگه دارد. مهم است که از علائم خرابی ترموستات آگاه باشید وعدم رسیدگی سریع به این علائم می‌تواند منجر به کاهش راندمان موتور و آسیب‌های فراوانی به اجزای موتور شود. به طور کلی علائم خرابی ترموستات خودرو می‌تواند به طرق مختلف ظاهر شود؛
● داغ شدن بیش از حد موتور
● دمای پایین موتور
● حرکت غیرعادی آمپر آب
● نشت مایع خنک کننده
با توجه به علائم خرابی ترموستات و تعویض سریع این قطعه از انجام هزینه‌های اضافی جلوگیری خواهید کرد، انتخاب یک ترموستات استاندارد و باکیفیت هم باعث آسودگی خیال شما از بابت عملکرد بهینه موتور خودرو خواهد شد.

لیست محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من